Afsnit
10
Novelle: Kærlighedsmuren – Julies historie
Tegneserie: Himmelfart og Pinse – Matthæusevangeliet 28,16-20
& Apostlenes Gerninger kap. 1,9-14 og 2
Målformulering
Ud fra en forestilling om, at dette er sidste lektion i minikonfirmandforløbet,
er det målet med udgangspunkt i novellen og via den bibelske tekst: 1)
At udvide kærlighedsbegrebet fra eros til agape. 2) At påpege, at
kirken er inklusiv. 3) At pege hen mod den nye begyndelse i dåben, hvor
vi bliver de Guds børn, vi egentlig allerede er.
Bibelteksterne
Den ene af de to bibelske tekster er de sidste fire vers i Matthæusevangeliet.
Matthæusevangeliet er den første tekst i Det Nye Testamente,
men ikke den ældste. Mange fortolkere mener, at skriftet er blevet placeret
som det første på grund af sit indhold. Her finder vi Bjergprædikenen,
en del af Jesus’ store taler, ordene til Simon Peter om, at han skal være
den klippe, som Jesus vil bygge sin kirke på, og altså disse fire
vers, kaldet missionsbefalingen eller dåbsbefalingen. Evangeliet er sandsynligvis
skrevet omkring år 80-90 i en menighed i Syrien, som ud fra, hvad vi kan
se af skriftet selv, fortrinsvis bestod af jøder, som var gået
over til Kristustroen. Men én af evangeliets pointer er, at budskabet
om Jesus Kristus er for alle mennesker. Det kommer tydeligst til udtryk i disse
sidste fire vers af hele skriftet.
Man kan vælge at lægge vægten på dåben som det
vigtigste i teksten og heri se en understregning af, hvor vigtig dåben
er for det at være kristen. Men man kan også mene, at den vigtigste
pointe i teksten er det universelle, altså at budskabet om Jesus Kristus
er ment som et budskab til alle folk, jøder såvel som ikke-jøder:
Alle mennesker skal komme til at tilhøre Guds folk.
Den anden af de bibelske tekster er dele af de indledende kapitler til Apostlenes
Gerninger. Apostlenes Gerninger er skrevet af den samme, som har forfattet Lukasevangeliet.
Det menes at være skrevet omkring år 90 og er i sin helhed fortællingen
om den allerførste tid i de kristne menigheder. ApG 2, det såkaldte
pinseunder, er fortællingen om, hvordan Helligånden kommer over
disciplene, så de taler på en sådan måde, at folk fra
alle egne af verden hører, hvad de siger, som om det var på deres
eget sprog.
Fortællingen er blevet kaldt den omvendte Babelshistorie. I Babelsmyten
(1 Mos 11,1-10) bruges de mange sprog som en forbandelse: Ingen kan forstå
hinanden længere, og verden mister sin meningsfyldte sammenhæng.
I pinseunderet spiller sproget en rolle som sammenhængskraft og kommunikation.
Der er en særlig pointe i teksten omkring netop dette at forstå,
hvad der bliver sagt (ApG 2,11b). I Bibelen, 1992, hedder det: ”...
vi hører dem tale om Guds storværker på vore egne tungemål”.
I Den Nye Aftale oversættes teksten: ” … lige meget
hvor vi kommer fra, så kan vi på vores eget sprog høre dem
fortælle om de store ting Gud har gjort”. Det handler altså
ikke om, at alle kommer til at tale og forstå det samme sprog, men at
hver har sit eget, og at alle alligevel, ved Helligåndens underfulde mellemkomst,
forstår disciplenes tale. Det er kernen i pinseunderet. I Helligånden
er budskabet om Kristus lige forståeligt på alle sprog: Kirken er
for alle folkeslag.
Tegneserien
Som nævnt kombinerer tegneserien Matthæus’ afslutning med
Apostlenes Gerningers begyndelse, og dermed fremhæver tegneren både
himmelfarten og pinsen, som det er blevet tradition i vores teologi. Lukas selv
nedtoner i Apostlenes Gerninger himmelfarten til fordel for pinsen, som ingen
af de andre evangelister omtaler direkte (selvom den ligger som en klar forudsætning
for al evangelieskrivning). Vægten ligger således på, at budskabet
når ud over den lukkede kreds, som disciplene udgjorde, jf. tegneseriens
allersidste tegning, s. 95 billede 9 og de to sidste tegninger på s. 94,
som desuden antyder, at menighedslivet fortsatte uanfægtet efter Jesus’
himmelfart, jf. ApG 1,13f. Pointen hos Lukas er: Kirken er ikke eksklusiv, men
inklusiv.
Novellen
Julies historie handler om en væg på den lokale skole, der i årtier
har været brugt til kærlighedserklæringer. Den har til og
med fået en nærmest magisk betydning: Erklæringer på
denne væg har det med at blive til virkelighed. Julie bliver tvunget af
den nye, grumme skoleinspektør til at overmale en gammel kærlighedserklæring
mellem Lis og Preben, der nu er gift og er forældre til Trine. Overmalingen
giver anledning til et rygte på skolen: De skal skilles! Overmalingen
er en noget anden forklaring på de ægteskabelige problemer end den,
vi møder i novellen ”Tøzeloven” s.15, hvor rygtet
om problemerne opstår, fordi præstens datter, Maria, fortæller
Trine, hvad hun er kommet til at høre på præstens kontor
– nemlig at Lis er træt af sin mands manglende engagement i ægteskabet.
Historien ender lykkeligt, fordi de mange mennesker, der har skrevet på
væggen i tidens løb gør oprør mod skoleinspektøren.
Det bliver til en klassisk historie med en ”happy end”, som oven
i købet ender med, at Julies hemmelige kærlighed helt af sig selv
fuldender den kærlighedserklæring, som Julie var begyndt på.
Temaer i undervisningen
Det er vigtigt at dreje novellen væk fra den magiske effekt, som novellen
lægger op til: Menneskers kærlighed bliver ikke til eller væk,
fordi det står på en væg på skolen. Men der er andre
gode pointer, man kan dreje drøftelsen hen på:
1. Kærlighed. Kærligheden lader sig ikke tvinge af ”Ordnung
muss sein”, men går altid sine egne veje.
2. Eros og agape. Kærligheden mellem mennesker (eros) bliver løftet
op på et højere plan, når den bliver ramt af Guds kærlighed
(agape), fordi den når meget længere ud (dette aspekt ligger ikke
i novellen, men kommer til udtryk, når man læser novellen efter
tegneserien og tolker den herudfra).
3. Helligånden og dåben. Kirken er inklusiv: her er plads til alle,
som vil være med. Vi bliver ikke født ind i kirken, men bliver
i dåben båret ind i den af Guds Ord og gode mennesker omkring os.
Undervisningsforslag
1. Lad først børnene læse tegneserien. Herudfra kan man
tale om: Hvem har lov til at komme i kirken? Har hun, der har sat sig uden for
fællesskabet ved at sende en mobbende sms til en anden? Har han, der altid
opfører sig dumt i klassen? Har bankrøveren? Og hvorfor?
2. Læs derefter novellen op og snak derudfra om, hvordan kærlighed
mellem mennesker opstår. Er det noget, der kan tvinges frem? Skyldes det
magi? Hvordan er Guds kærlighed anderledes end menneskers kærlighed?
3. Herefter er det oplagt at tage novellens forslag om en ”kærlighedsvæg”
op: Nu ikke på skolen og ikke for at udtrykke menneskers forelskelse i
hinanden, men for at give udtryk for Guds kærlighed. Anbring en gipsplade
(120 x 240 cm) i kirken, f.eks. ved at stille den oven på kirkebænkenes
rygge langs med en sidevæg – og lad minikonfirmanderne skrive med
tusch på pladen. Man kan lave en overskrift: ”Gud elsker også...”,
hvorunder børnene kan skrive navne på personer, som således
kan se, at de er omfattet af Guds kærlighed. Udsagnene må gerne
få karakter af bønner til Gud om, at han vil vise sin kærlighed
til konkrete mennesker, f.eks. også de, der er døde. Derimod bør
man undgå at lade væggen få samme karakter som skolevæggen
i novellen, hvilket kan ske ved at gøre meget ud af at forklare forskellen
på eros (dvs. den menneskelige kærlighed mellem mennesker) og agape
(Guds kærlighed til mennesker).
Væggen kan rammes ind af en regnbue, som giver anledning til at fortælle
beretningen om Noas ark (1 Mos 6,9-9): Gud maler fortsat vores verden med alle
farver for at fortælle os, at han elsker os på trods af vores medfødte
evne til at elske os selv mere end andre. Man kan også male et par uforståelige
sentenser (f.eks. ved at genopfriske sit hebraiske og græske) for at illustrere,
at Guds Ord ikke nødvendigvis skal forstås med den logiske, venstre
hjernehalvdel og for at tale om Pinseunderet.
4. En snak om , hvilke elementer i en gudstjeneste, der udtrykker Guds kærlighed
og tilgivelse til os, kan man tage op her. Kan det siges og gøres på
andre måder?
5. Man kan også lege en leg om budskabets sårbarhed: Lad alle minikonfirmander
sidde eller stå i en kreds. Underviseren hvisker nu et budskab (f.eks.:
”Gud elsker store og små, også dem, der ikke har fortjent
det”) i øret på den første, som hvisker det videre
til den næste og så fremdeles. Den sidste i rækken siger højt,
hvad der kom gennem kæden: Er det det samme budskab? Hvis ikke, hvad siger
det så om kirkens opgave? Konklusion: Vi bliver aldrig færdige med
at blive korrigeret i vores overbevisning om, hvad der er rigtigt og forkert,
og derfor holder vi gudstjeneste igen og igen og på mange måder.
6. Forløbet kan sluttes af med at lave en invitation, som alle minikonfirmanderne
deler ud til naboer og ved dagligvareforretningen til en gudstjeneste, der afslutter
minikonfirmandforløbet: Kom og vær med til at fylde væggen
ud med navne på mennesker, der har brug for Guds kærlighed!
Forslag til salmer:
Måne og sol, DDS 13
Op al den ting, DDS 15
Vinden ser vi ikke, Salmer og Kirkeviser 67
At pinsen den er lysegrøn, Salmer og Kirkeviser 68
En bøn over dagens tema
Kære Gud.
Du holder aldrig op med at blande dig
men lader dit Ord dumpe ned i vores verden
på alle mulige måder.
Giv os kræfter og mod til at fortælle videre,
hvad du har fortalt os:
at alle mennesker har brug for kærlighed
- også fra os!
Amen
Gertrud Yde Iversen & Finn Dyrhagen