Afsnit 5
Novelle: Kære Gud – Åses historie
Tegneserie: Bjergprædikenen – Matthæusevangeliet 5-7
Målformulering
Målet med undervisningen er, at børnene får en forståelse
for, hvad bøn er i kristen forstand, og for, at Gud først og
fremmest er for dem, der ikke gemmer sig bag en facade. Endvidere, at ingen
situation er så slem, at den er håbløs.
Bibelteksten
Bjergprædikenen indeholder så mange aspekter, at man aldrig kan
nå rundt om dem alle. Måske ville den første og bedste
forberedelse til undervisningen være at læse hele Bjergprædikenen
for sig selv, gerne i Den Nye Aftale.
Noget af det vigtige ved denne tale er at få fat på grunden, som
den bygger på. Læser man kun enkelte afsnit løsrevet fra
sammenhængen, bliver Bjergprædikenen let præget af formaninger:
Buddene skal stadig holdes, og I skal elske Gud og jeres medmennesker.
Men det er vigtigt at fastholde, at kristen tro ikke er baseret på moralsk
opførsel – at vi skal være gode ved hinanden (som tegneserien
kan antyde) – men at moralen er en følge af Guds kærlighed
til os. Bjergprædikenen henvender sig til disciplene (Matt 5,1-2), som
allerede er kommet til tro; ikke til folket. Man skal så at sige før
hvert eneste udsagn underforstå et: ”Gud elsker dig, derfor...”
Det kan her være nyttigt for underviseren at fastholde (for sig selv)
forskellen på lovens tre brug i den lutherske forståelse: 1. brug,
som er den umiddelbare: Du skal overholde loven for at være god nok
i Guds øjne; dette er dog ganske enkelt ikke muligt – derfor
følger... 2. brug, som er den ortodokse lutherske: Du kan ikke overholde
loven, og derfor må du indse, at du aldrig bliver god nok i Guds øjne
– men netop derved kan Gud vise sin ubegribelige nåde: Han tilgiver
dig og fortæller dig, at du er god nok – og derfor følger...
3. brug: Fordi du er elsket på trods, får du overskud til at gøre
det, som du bør, og det er netop de opgaver, du finder i loven (som
altså ikke længere er en lov, men en naturlig følge for
den, der tror).
Det fascinerende er, at bønnen gør det muligt at springe hele
denne tankerække over: Bønnen ophæver fornuftens grænser
for, hvad vi kan rumme; i bønnen tømmer vi os selv, tager masken
af, viser os som dem vi er indeni. Bønnen er ikke en handel med Gud:
”Hvis jeg nu opfører mig pænt, vil du så ikke nok
hjælpe mig?” (på latin: ”Do, ut des” –
eller den berømte: ”Kære Gud! Nu har jeg holdt min del
af aftalen; Hvor er cyklen?”) – men en samtale med Gud, som ikke
altid følger de normale samtaleregler. Derfor giver det god mening
at sammenfatte Jesus’ forkyndelse i det udpluk fra Bjergprædikenen,
som handler om bøn og Fadervor.
Tegneserien
Man får umiddelbart indtryk af, at tegneserien rummer hele Bjergprædikenen
(selvom Saligprisningerne ikke er med), og at den er talt til folket (de to
første billeder). Derfor får det første udsnit fra talen
(”Om gengældelse” og ”Om fjendekærlighed”
Matt 5,38-48) nemt en moraliserende tendens. Derfor bør det påpeges
over for de børn, der læser tegneserien, at her er tale om lovens
3. brug.
Men de sidste seks billeder vender blikket mod bønnens væsen
(Matt 6,5-15) – og det er her, tilknytningspunktet til novellen findes.
Det bør også være disse billeder, man skal lægge
vægten på i sin undervisning (f.eks. ved at benytte Billedmateriale
til Marsmanden). På den måde bliver hovedvægten lagt
på, hvad bønnens mening og indhold er; at det vigtigste er, hvad
vi får (i modsætning til, hvad vi har) – og dette bliver
til fulde understreget af Åses historie.
Novellen
Novellen er en gribende historie om Åse, der bliver mobbet, især
fordi hun går i det forkerte tøj (hjemmesyet i stedet for mærkevarer).
Det er en historie, som nok skal gå rent ind hos de fleste minikonfirmander.
Måske er den endda så gribende, at den går for tæt
på. I så fald (og det må man kunne fornemme – eller
endnu bedre: få oplyst hos klassens lærere) skal man være
yderst varsom.
Men hvis historien ikke går for tæt på, er der rigtig gode
muligheder for en livsnær samtale om dette yderst relevante emne: Hvor
meget betyder det for vores selvværd, hvilket tøj vi går
i? Og hvorfor? Ser vi stadig mere på det ydre end på det indre?
Novellens løsning er anderledes og interessant: Her ender det hele
ikke bare i fryd og gammen; ganske vist holder Michael op med at drille, men
det gør ”tøzerne” ikke. Slutningen på novellen
skal vi selv skrive, ligesom i Jesus’ ord om gengældelse (Matt
5,38-42), som er med i tegneserien: Hvad sker der, hvis man vender den anden
kind til og man bliver slået på den også?
Måden at få indført bønnens væsen på
er også forbilledlig: Åse lister sig ind i kirken, fordi hun ikke
kan se anden udvej på sine problemer. Umiddelbart ser det ud til at
få effekt, at hun forsøger sig med en meget direkte og hjemmegjort
bøn. Men glæden varer kun kort, og derefter dukker vreden op.
Hun smadrer en vase i kirken, fordi hun er gal på Gud: ”Jeg er
færdig med dig! Jeg tror slet ikke på, at du findes!”, hvisler
det ud mellem Åses tænder, da hun opdager, at det alligevel ikke
er klæder, der skaber folk. Men vreden viser sig at være en ligeså
god bøn som ydmygheden og håbefuldheden. For pludselig får
hun modet til at være den, hun ikke har turdet være før.
Og Michael får respekt for Åse – en ny begyndelse har fundet
sted. Åses vrede svarer til Abrahams vrede over ikke at kunne få
det lovede afkom i 1 Mos 15,3, men er noget mere håndfast.
Temaer i undervisningen
1. Bønnens væsen og bønnens uvæsen
2. Fadervor
3. Hvem tager det første skridt: Gud eller jeg?
4. Hvordan kan man vende den anden kind til?
Undervisningsforslag
1. Gå ind i kirken og læs novellen højt.
2. Lad derefter børnene læse tegneserien.
3. Nu går holdet på opdagelse i kirken for at se, om døren
er åben (hvad ville der være sket med Åse, hvis kirkedøren
havde været låst?), om der lugter af ”fugtig salmebog”
som i Åses kirke og endelig, om der er nogle tegn på vrede i jeres
kirke (hvis der er kalkmalerier, er det ikke umuligt: f.eks. Skt. Jørgen/Georgs
kamp mod dragen).
4. Herefter samtale (mest for piger) om bønnens væsen: Hvorfor
er det så svært at bede? Hvad gør bønnen ved os?
Var det i øvrigt Gud, der greb ind? Var det efter Åses første
bøn? Eller efter den anden bøn? Hvilken af de to bønner
fik størst betydning for Åse? Hvad er forskellen på en
bøn og en ønskeseddel?
5. Herefter samtale (mest for drenge) om pc-spil: Hvordan er menneskesynet
i dem? Hvordan er det, man helst skal agere, når man sidder med joysticket?
Hvad gør den slags spil mon med os? Bliver vi påvirket af det?
Kunne I tænke jer at bytte roller med figurerne i spillet? Hvordan tror
I, at Gud har det med os mennesker: Styrer han os ligesom i et pc-spil?
6. Man kan også lave Fadervor-hæfte. På forhånd har
underviseren lavet en lille bog på otte sider (to A4-ark, foldet og
hæftet), hvor Fadervors bønner står øverst fordelt
på de 8 sider. Opgaven er nu at lave en tegning for hver bøn.
7. Legen ”Troldmænd” kan man også bruge her: Stil
alle op i en tæt cirkel med ryggen mod midten; alle lukker øjnene;
den voksne går rundt og kører en knyttet hånd ned langs
ryggen på hver femte; disse er nu troldmænd, som kan ”fryse”
de andre til is med samme bevægelse, men de frosne kan tøs op,
hvis en anden giver dem et knus! Nu beder den voksne alle om at åbne
øjnene og gå rundt mellem hinanden; troldmændene fryser
alle dem, de kan nå - de andre tør op; lykkes det for troldmændene
at fryse alle? Legen kan bruges til at illustrere, at der altid er kræfter,
der vil fryse os og sætte os i stå, men at vi ved hjælp
af bøn kan blive vakt til live igen (en frossen vil med sit blik bede
om at blive tøet op).
Forslag til salmer
Måne og sol, DDS 13
Du fylder mig med glæde, DDS 371
Du er lille, jeg er stor, DDS-tillæg 803
Vi må takke, og vi må synge, Salmer og Kirkeviser 4
Alle har travlt, ingen har tid, Salmer og Kirkeviser 81
En bøn over dagens tema
Kære Gud
Tak fordi du lytter, også når andre er gået deres vej
Når jeg tror, jeg er helt alene, da lytter du
Giv mig tro nok til at kunne bede,
også selvom jeg ikke altid får opfyldt mine ønsker
Tak fordi du, Gud, ser os, som vi er indeni
Amen
Finn Dyrhagen