Forord
Bogen Marsmanden og andre fortællinger fra Sogneager består
af ti noveller, der er sat sammen med tegneserier. Hver novelle har afsæt
i en fortælling fra Bibelen og efterfølges af en kort tegneserie
i farver, der fortæller bibelhistorien. Novellerne foregår i den
lille by Sogneager, og de har forskellige fortællere. Personerne optræder
derfor både som hoved- og bipersoner igennem novellerne. Fælles
for fortællerne er, at de går i samme skoleklasse i Sogneager.
Marsmanden og andre fortællinger fra Sogneager er både
velegnet til kirkens undervisning af minikonfirmander og folkeskolens undervisning
i Dansk og Kristendomskundskab på mellemtrinnet. Denne undervisningsvejledning
er dog først og fremmest tænkt i relation til undervisningen
af minikonfirmander, men alle med ansvar for religionsundervisning er velkomne
til at lade sig inspirere.
Undervisningsvejledningen følger elevbogens ti afsnit tæt og
hviler på to grundmodeller: enten tages der udgangspunkt i tegneserien
med den bibelske fortælling og derfra ledes til nutidsnovellen eller
omvendt. Et gennemgående træk er også, at forfatterne i
arbejdet med vejledningen har været optaget af at give undervisningsforslagene
en pige- og/eller drengeprofil. Undersøgelser har vist, at der i disse
år er et stigende behov for at tænke drengeverdenen ind i undervisningen
af minikonfirmander (Finn Dyrhagen: Forestillingen om Gud, Aros 2007,
s. 91).
De ti dele af undervisningsvejledningen er alle tilrettelagt efter samme didaktiske
model. Grundtanken er, at der er tale om undervisning i de bibelske tekster,
og derfor indledes alle vejledninger med en kort introduktion til bibelteksten
og fortolkning af den. For nogle vil der være tale om kendt stof, for
andre vil introduktionen kunne fungere som en form for faglig grundforberedelse.
Men det gælder her, som for vejledningen i det hele taget, at den er
tænkt som et godt sted at begynde og som inspiration. Modellen ser sådan
ud:
Målformulering – En kort formulering af formålet
med lektionen.
Bibelteksten – Tekst og kontekst og forskellige fortolkningstraditioner.
Tegneserien – Tegneserien som fortolkning af bibelteksten.
Novellen – Novellens forhold til bibeltekst og tegneserie
og disses skæringspunkter.
Temaer i undervisningen – Forslag til temaer, der kan
bruges som udgangspunkt for lektionen.
Undervisningsforslag – Konkrete forslag med forskellige
pædagogiske former, evt. kønsprofil og mindst én aktivitet.
Forslag til salmer – Angivelse af salmer, som passer
til temaet.
Forslag til bøn – En bøn som knytter
an til bibelfortællingens tema.
Efter de ti afsnit af
lærervejledningen findes en litteraturliste og en kort præsentation
af forfatterne.
Flere af vejledningerne indeholder forslag om billedanalyse. Da det nogle
gange kan være praktisk at kunne samle undervisningen om fremvisning
af ét billede og samtale derudfra, er det muligt at købe mange
af billederne i digital form (se: Info om billedmateriale).
Disse kan så fremvises via projekter eller lignende.
I november 2007 udkom Den Nye Aftale – Det Ny Testamente på
nudansk på Bibelselskabets Forlag. Den inddrages i enkelte af vejledningerne,
men vil i det hele taget være særdeles egnet i undervisning af
børn og unge.
Hver del af lærervejledningen kan downloades som pdf-fil, men man kan
også vælge at downloade hele vejledningen som pdf-fil her ovenfor.
Forfatterne Lektor Gertrud Yde Iversen, Provst Finn Dyrhagen og Lektor Leise
Christensen, redaktør Lisbeth Elkjær og Bibelselskabets Forlag,
2008