Afsnit
1
Novelle: Bambi – Mias historie
Tegneserie: Skabelsen – 1 Mos 1-3
Målformulering
Udgangspunktet for undervisningen vil være tegneserien, der illustrerer
skabelsesberetningen og syndefaldet. Skabelsesberetningen er central for det
menneske- og natursyn, der præger os uanset vore holdninger i øvrigt
til tanken om Gud som skaber. Et mål med undervisningen er derfor at gøre
minikonfirmanderne fortrolige med nogle af de tankegange, der kommer til udtryk
i skabelsesberetningen og at få børnene til at sætte tankegangene
ind i en nutidig kontekst. Til hjælp for dette formål læses
Mias fortælling, der kan fungere som afsæt for diskussionen.
Bibelteksten
På latin hedder 1 Mos Genesis, hvilket har at gøre med fødsel.
Det er sådan set et godt navn, for det er lige præcis, hvad det
handler om: himmelrummets, verdens, menneskets og historiens fødsel.
I 1 Mos 1-2 læser vi om, hvordan verden og dens beboere blev skabt alene
ved hjælp af Guds mægtige ord. Det er vigtigt at lægge mærke
til, at der rent faktisk er tale om to skabelsesberetninger – den præcise,
næsten lidt pedantiske fremstilling i 1 Mos 1,1-2,4 og den fortællende,
meget malende skildring i 1 Mos 2,5-25.
Skabelsesberetningerne fortæller noget centralt om forholdet mellem Gud
og hans mennesker, om forholdet mellem menneskene og deres omverden samt om
forholdet mellem mennesker, sådan, som det var tænkt fra Skaberens
side. Skabelsesberetningerne er selvsagt ikke videnskabelige afhandlinger om
verden og livets opståen, men derimod et forsøg på at skildre
menneskets eksistentielle vilkår. Det samme perspektiv gør sig
gældende for syndefaldsberetningen, der søger i en mytisk sprogdragt
at forklare det ondes eksistens i verden og de vilkår, der råder
for menneskers liv i den verden, som de er sat i efter syndefaldet.
Tegneserien
Vi begynder med begyndelsen, altings begyndelse. Tegneren illustrerer dette
med at vise et helt sort billede, hvor ingenting af det, som er, findes. Men
pludselig bliver alt helt hvidt – lyset er skabt, dagen er begyndt. Derefter
går det løs med skabelsen af den natur, som vi kender, og af de
himmellegemer, der lyser op på himlens bue. Havdyrene kommer til i en
stor mangfoldighed og det samme med alle de vilde dyr. Skabelsen af mennesket
er vi ikke på samme måde vidner til i tegneserien. Vi får
dog at vide, at manden blev skabt før kvinden, men at de i øvrigt
er ligeværdige skabninger.
Tegneserien stopper ikke med skabelsen, men viser også syndefaldet med
menneskenes ulydighed. Nøgenheden tematiseres, og Guds straf bekendtgøres.
Dog tematiseres også Guds omsorg midt i straffen ved, at det pointeres,
at Gud gav menneskene tøj på. Det sidste, vi hører fra de
to mennesker, er Evas udråb: ”Hvad nu?” Udråbet kan
fungere som en god indgang til samtalen med minikonfirmanderne.
Novellen
Mias fortælling tager sit udgangspunkt to steder i bibelfortællingen,
nemlig dels i skabelsesberetningens pointering af, at Gud har pålagt mennesket
at herske over skaberværket, og i dels syndefaldsberetningen med omtalen
af lemlæstelse og død. Fortællingen, som er en udviklingsnovelle,
handler om et døgn i en ung piges liv, en ung pige, som står på
tærsklen til at blive teenager, men som stadig holder fast i et verdensbillede,
der har barnets karakter.
Det store spørgsmål i novellen er, hvorfor og hvordan Mias elskede
onkel Hans både kan betragte naturen og dyrelivet som udtryk for Guds
gode skabelse og samtidig leve af at slå selv samme dyr ihjel for at spise
dem? Hvordan kan onkel Hans før hvert eneste måltid takke Gud for
maden og livet, når han kan dræbe den smukke og uskyldsrene Bambi?
Hvordan kan onkel Hans både være den, der nænsomt vækker
Mias interesse for rævehold og sommerfugle og den, der betragter naturen
som et middel og ikke et mål i sig selv?
Mias fortælling problematiserer ligeledes skabelsesberetningens krav om,
at menneskene skal blive mangfoldige og sprede sig over hele jorden og herske
over den. Novellen angiver Mias gryende forståelse for, hvad det måske
vil sige, at mennesket skal herske over skaberværket.
Temaer i undervisningen
Den bibelske tekst og Mias fortælling er meget forskellige, men har dog
visse skæringspunkter, som er centrale for forståelsen af menneskets
og naturens grundlæggende vilkår i verden. Fokus kunne sættes
på følgende temaer, hvorunder det er vigtigt at bemærke,
at man ikke kan nå at behandle mere end et eller to i en undervisningslektion.
1. At herske. Når skabelsesberetningen siger, at mennesket skal herske
over havets fisk, himlens fugle og over alle de vilde dyr – hvad vil det
så sige? Har mennesket så ret til at gøre lige, hvad det
vil med naturen og dyrene? Hvordan ser Mia på det spørgsmål,
og hvordan ser onkel Hans på det? Er det udtryk for ondskab at ville slå
dyr ihjel enten som jæger eller landmand eller slagter?
2. Skabelsesteologi/økologi. Hvordan har mennesket forvaltet sin ret
til at herske over jorden i tidens løb? Hvordan forvalter vi den nu?
Har mennesket altid ret til at udnytte naturen til eget bedste? Har naturen
en ret i sig selv til at være til uden at skulle være til nytte
for mennesket? Hvordan kan den bibelske tankegang gøres gældende
i dag?
3. Mias fortælling som udviklingsnovelle. Hvor gammel er Mia? Hvordan
opfatter hun naturen og de vilde dyr til at begynde med? Hvordan er hendes forhold
til hendes veninde – hvorfor synes veninden ikke længere, at heste
er det vigtigste i verden? Hvordan forholder Mia sig til det udsagn? Er der
nogen ændring i Mias syn på naturen og det at slå dyr ihjel
med henblik på at spise dem i løbet af fortællingen? Har
onkel Hans eller Mia ret? Er det okay at slå dyr ihjel: for at spise dem,
for at jage, for at fiske eller for sjov skyld? Forsonede Mia sig med onkel
Hans og hans valg? Hvordan finder Mia ud af, hvad der er godt og skidt?
4. Skabelse. Et tema kunne også være en ren og skær glæde
over skaberværket, hvor præst/kateket og minikonfirmander drager
på tur og beundrer naturen i al sin mangfoldighed og pragt. Man kan så
tale sammen undervejs om det, man ser.
5. Efter skabelsen og syndefald. Hvorfor blev Eva egentlig fristet? Hvad var
det, menneskene pludselig kunne se, da de havde spist af den forbudte frugt?
Prøv at få børnene til at diskutere, hvad forskellen er
på vores verden og Edens Have. Hvilken forskel gør det, at vi ved,
at vi en dag skal dø? Temaet med den vrede Gud og den hårde straf,
som Adam og Eva får for at gå imod Guds bud, er vanskeligt. Men
man kan pege på den omstændighed, at Guds kærlighed til og
omsorg for sine mennesker bestemt ikke ophørte med, at han havde klædt
dem på til et liv i vores verden uden for Edens Have. Tegneserien endte
med et ”Hvad nu”? Tag udgangspunkt i det. Hvad skete der efter udsmidningen?
6. Forskel mellem bibelsk skabelse og evolution. Hvordan harmonerer en historisk
tænkning med evolutionen som omdrejningspunkt med skabelsesberetningen
og syndefaldet? Kan man forstå begge måder at tænke på
uden at blive helt forvirret? Kan Bibelen fortælle noget om det at være
menneske i verden, noget, som evolutionstænkningen måske ikke kan?
Undervisningsforslag
Dette undervisningsforslag bygger videre på tema 1 og 4, men kan varieres
i det uendelige.
1. Indledning, som minikonfirmanderne er vant til. F.eks. en salme, gerne en
skabelsesorienteret én. Fadervor og evt. frit formuleret bøn.
2. Børnene ser eller læser tegneserien, mens underviseren læser
teksten højt og fortæller frit fra skabelsesberetningen med vægt
på netop det, som han/hun senere vil tage udgangspunkt i. Særligt
kan man lægge mærke til 1 Mos 1,28, som skildres på s. 12,
billede nr. 6. For netop dette billede tjener som afsæt for fortællingen
om Mia og Bambi. Gud giver Adam og Eva ret til at herske over skaberværket.
Hvordan hersker mennesket i respekt for både Gud, skaberværket og
menneskeheden? Hvordan kan vi gøre det i dag? Gælder det stadigvæk
i dag, at man skal herske i respekt for Guds skaberværk? Brug evt. Billedmateriale
til Marsmanden til at vise nogle af billederne i stort format og tale ud
fra dem.
3. Led efter spor af den mangfoldige skabelse: De ”vilde” sendes
ud for at finde mindst ti forskellige blade fra træerne på kortest
mulig tid. De ”stille” tegner skabelsesberetningen eller klipper
ud af ugeblade til collage i konfirmandstuen. Når alle er samlet igen,
diskuteres det betimelige i, at der findes så mange forskellige træer.
Fortæl hvor mange, der er katalogiseret i hele verden – benyt søgemaskinen
google.dk: Det er et ganske utroligt antal. I det hele taget kan det være
en god idé at google f.eks. træer i regnskoven eller finde en side
med sære træer i Mexico eller ejendommelige afrikanske gevækster
og fremvise resultaterne for børnene, der garanteret vil undre sig over
mangfoldigheden af besynderlige træer. Det samme kunne gøres med
pragtfulde pelsdyr, forunderlige fisk eller forbløffende fugle. Foto
nedtaget fra nettet kunne bruges i collagen.
4. Bladene, udklippene fra ugeblade og tegningerne bruges til en stor collage
med skabelsen som tema. Collagen kan evt. senere udstilles i kirken.
5. I anden lektion læses Mias fortælling højt.
6. Man kan nu diskutere menneskets forhold til naturen ud fra disse spørgsmål:
Kender du én som onkel Hans? Hvad synes du om, at onkel Hans går
på jagt? Er det i orden at skyde Bambi? Har I tænkt over, hvordan
mennesket kan herske over jorden på en god måde, så der også
er plads til dyr og natur og andre mennesker? Hvordan er det hjemme i jeres
egen have? Er det i orden at være glad for sin hund og undulat og samtidig
slå muldvarper, rotter og mus ihjel? ”Det er jo ikke til at finde
ud af, hvad der er godt, og hvad der er skidt”, siger Mia til slut i novellen.
Hvordan finder man egentlig ud af det?
7. Afslutning. Hvis der serveres saft kage/kiks/frugt, kan man evt. synge salmer,
hvor vægten er på taknemmeligheden over skaberværket og alle
de gode gaver.
Forslag til salmer
Op al den ting, som Gud har gjort, DDS 15
Gud planted en have fra øst til vest, Højskolesangbogen (18. udgave)
521
Du, som gi’r os liv og gør os glade, DDS 369
Vi pløjed og vi så’de, DDS 730
Menneske, din egen magt, DDS 370
Nu titte til hinanden de favre blomster små (f.eks. vers 2), DDS 750
En bøn over dagens tema
Kære Gud
Du, som har skabt os med øjne til at se med
ører til at høre med
mund til at snakke og smile med
arme til at omfavne og arbejde med
ben til at styrte af sted og spille fodbold med
hjælp os til at forstå, at vi skal bruge vores
evner til at skabe glæde for andre med.
Amen.
Leise Christensen