Afsnit 4
Novelle: Den forkerte lillebror – Runes historie
Tegneserie: Jesu dåb – Mattæusevangeliet 3,13-17 og
4,1-11
Målformulering
Både novellen, bibelteksten og tegneserien handler om at høre
til. Formålet med fortællingerne i undervisningen af minikonfirmander
er at vise, at der er et sted, hvor vi som mennesker hører ubetinget
til, selvom vores liv, hverdag og familieforhold nu og da kan synes kaotiske
og forvirrende. Undervisningen skal vise og gøre børnene fortrolige
med den tankegang, at vi mennesker altid er Guds børn, og at vi altid
har ret til at kalde os netop det – uanset vores øvrige tilhørsforhold
i verden.
Bibelteksten
Med denne lektion er vi inde på noget af det mest centrale i vores forståelse
af kristendommen og noget af det vigtigste i (folke)kirkens lære. Det
handler nemlig om dåben, Jesus’ dåb og dermed også
vores dåb. Teksten, som lektionens tegneserie har hentet sin inspiration
fra, er Matt 3, hvor Johannes døber Jesus.
Som underviser kan man have Lukas’ beretning om Johannes Døbers
underfulde undfangelse og Johannes’ tidlige relation til Jesus i baghovedet,
når man beretter om Johannes’ dåb af Jesus i Jordanfloden.
Først afviser Johannes at døbe Jesus med henvisning til, at
det burde være Jesus, der døbte Johannes. Med indvendingen anerkender
Johannes, at Jesus er noget ganske særligt, og det er en central pointe
i teksten. Men Jesus nægter, idet retfærdigheden må ske
fyldest ved, at Johannes er døberen.
Underviseren kan her have med i sine overvejelser, at Jesus ofte indtager
den forbløffende position, at han, som er Guds søn, den længe
ventede Messias, er tjeneren, ydmyg (senere ydmyget) og befinder sig på
nederste trin i det samfundsmæssige hierarki. Denne ordveksling midt
ude i Jordanfloden fortæller således noget om kernen i det budskab,
som Jesus kom med, og som var konstituerende for hele hans færd i verden.
I Matt 4,1-11 har Jesus søgt ud i ensomhed i ørkenen og bliver
her fristet tre gange af Djævelen. Fristelse betyder i Det Nye Testamente
ikke så meget forførelse eller forlokkelse som prøvelse.
Med Djævelen som redskab prøver Gud sine mennesker, for at de
kan vælge det godes vej. Men det at blive fristet er en svær situation,
som man må bede Gud om at blive skånet for, sådan som Jesus
lærer disciplene det i Fadervor. Jesus klarer dog selv fristelsen i
ørkenen ved at tilbagevise Djævelen med velvalgte skriftsteder
fra Det Gamle Testamente.
Tegneserien
Tegneserien forholder sig loyalt til det, som berettes i Mattæusevangeliet
om Jesus’ dåb. Man ser Johannes’ karakteristiske kameluldskutte,
mens han står derude i floden og døber de tilkomne, og man fornemmer
ligeledes tydeligt Johannes’ forbløffelse over, at Jesus vil
døbes af ham og ikke omvendt. Tegneren tolker Johannes’ dåb
af Jesus som et tegn på, at Gud ønsker fællesskab med sine
mennesker, og som et bevis for, at Jesus i sandhed er et menneske. Der lægges
altså stærkt vægt på inkarnationen.
På s. 40 billede
6 fortæller tegneren, at der dog også er en anden siden af Jesus’
natur og jordiske virke, nemlig den, hvor Jesus har en særlig forbindelse
til himlen. Denne særlighed ved Jesus føres over i den følgende
fortælling, fristelsen i ørkenen. Her fristes Jesus, efter 40
dages faste i ørkenen, af Djævelen, men afviser ham og møder
til sidst den samme åbning til de himmelske gemakker som i dåbsfortællingen.
Man kan lægge mærke til, at Jesus’ dåb i Jordanfloden
er tegnet i smukke, klare og lyse farver, og at der er en vis venlig højtidelighed
over ansigtsudtrykkene hos de to hovedpersoner, mens scenerne, der omhandler
djævelens fristelser, er holdt i farvepalettens mørke og mere
truende nuancer med mørkegrå, brun, mørkegrøn og
sort som bestemmende. Djævelen er ikke tegnet som en person, men som
en led røg, der smyger sig slangeagtigt og uafvendeligt om Jesusfiguren
i sit forsøg på at indkapsle ham i sit onde spind. Kun det sidste
billede, hvor himlen åbner sig, og de gyldne engle træder frem,
er hvidt, lyst og tillidsvækkende og beretter om, hvem der gik sejrrigt
ud af dysten.
Novellen
Hovedtemaet i novellen handler om at høre til. Novellen har størst
relation til dåbsfortællingen og mindre til fortællingen
om Jesus’ fristelse. Den handler om, hvor mennesket egentlig hører
til i en stor, forvirrende verden med mange relationer, tider og steder. Og
om hvordan dåben passer ind i det store puslespil, som udgør
den menneskelige tilværelse. Novellen kredser til tider ret langt fra
det bibelske tema, men gør det alligevel på en måde, så
læseren fornemmer, at der i denne charmerende fortælling gemmer
sig noget væsentligt om at høre til, have fodfæste og ståsted
i livet.
Af novellen fremgår det ikke, hvor gammel Rune er, men han er formentligt
ikke i nærheden af konfirmationsalderen endnu. Derfor skal det bemærkes,
at det i folkekirken ikke er skik, at børn under 13-14 år bærer
børn til dåben, sådan som det fremgår af novellen,
at Rune har gjort med sin nye lillebror, Silas.
Temaer i undervisningen
Selvom fristelsen i ørkenen er en fortælling, der ofte vækker
børn interesse pga. det farlige og mørke aspekt, er det formentligt
hensigtsmæssigt i undervisningen at tage afsæt i fortællingen
om Jesus’ dåb, da den giver anledning til en gennemgang af noget
af det vigtigste for kristentroen og for kirken, nemlig dåben og vores
dåbspraksis (som jo er grunden til, at minikonfirmanderne overhovedet
er til stede). Desuden har denne fortælling den tætteste sammenhæng
med tegneserien.
De fleste børn ved, at de hører til et sted, nemlig hjemme hos
deres forældre. Samtidig kan vi ikke lukke øjnene for, at det
for mange børn i dag slet ikke er så entydigt det med tilhørsforhold:
Fænomener som papforældre, reservesøskende, pleje- og adoptivforældre,
børn på gule plader, plastikonkler og otte bedsteforældre
er slet ikke ukendte. Disse familieforhold kan være meget lykkelige
og trygge, men kan også af nogle opleves som forvirrende og uoverskuelige
i en i forvejen stor verden. Derfor kan man i undervisningen godt betone,
at der i al fald er ét sted, hvor vi alle hører hjemme –
store som små, tykke som tynde, unge som gamle, født i Afrika
eller i Danmark – nemlig hos Gud. Hos Gud er vi alle accepterede og
elskede lige præcis som dem, vi er.
Denne helt særlige relation til Gud kommer i stand ved dåben –
sådan, som det også beskrives i novellen med Silas’ dåb.
I tegneserien ser man helt tydeligt, hvordan himlen åbner sig, og Helligånden
daler ned til Jesus, og sådan er det også for det barn, der bæres
til dåben i kirken. I dåben åbner himlen sig, og barnet
får del i Helligånden, ofte symboliseret ved duen, der er sat
fast på dåbshimlen eller er afbilledet på dåbsfadets
bund.
Hvis man som underviser går meget ind i på emnet om de hjemlige
forhold, skal man være opmærksom på, at det for nogle børn
er et meget ømtåleligt område, som kan føre til
en længere snak. Man skal derfor sørge for at kunne tage hånd
om barnet og høre på, hvad det har at sige.
Mulige temaer i undervisningen:
1. Dåben, som beskrevet i tegneserien (dåbens betydning).
2. Dåben, som den praktiseres i folkekirken (hvem, hvordan, hvilken
alder, hvorfor).
3. Dåben, som en særlig relation til Gud (gudsbillede –
Gud som far, hyrde, klippe, løve etc.).
4. Dåben, som den tryghed og omsluttethed, der altid følger et
menneske på dets vej gennem livet (dåbens sjælesørgeriske
betydning, tryghed, kærlighed).
5. Dåben, som tilgivelse og accept (rummelighed, eksistentielle aspekter,
Gud som det faste tilhørsforhold).
Undervisningsforslag
1. Indledning med salme og Fadervor. Salmen kunne være den dåbssalme,
som normalt bruges i kirken.
2. Læs tegneserien med børnene, og læs derefter Runes fortælling
højt, måske i lettere forkortet form. Tal om dåbens betydning
ifølge de tidligere nævnte fem temaer.
3. Gå en tur hen i kirken for at se på døbefonten, mærke
vandet, finde duen og høre historien om dengang, de små børn
blev dykket helt ned i vandet tre gange med sygdom og forkølelser til
følge.
4. Hvis børnene får noget at spise, når de er til undervisningen,
kunne man denne dag servere brød med vildhonning i stil med Johannes
Døbers kostplan. Honning bliver børnefingre også rigtigt
fedtede af, hvorved de bagefter kan opleve glæden ved at mærke
det rensende vand glide hen over deres fingre: En erfaring, der kan knyttes
til tale om dåben.
5. Her er et idékatalog over kreative indslag, man kan lade indgå
i undervisningen:
- Lave døbefonte i ler, klippe duer i pap og papir, male dåbsmotiver
med akrylmaling.
- Tale om børnenes egen dåb – måske har de medbragt
et foto fra den.
- Man kan lave et rollespil. Rollespil er en undervisningsform, der i særlig
grad appellerer til de mere aktive børn. Her kan man lade en dukke
blive døbt. Underviseren må have udklædningstøj
parat til dem, der skal spille forældre, gudfar/gudmor og faddere, en
præstekjole med papkrave eller lampeskærm til den lille præst
og et dukkebarn. Forklar inden rollespillet, hvad rollerne dækker over,
men tag ikke initiativet fra børnene ved at kræve, at dåbsritualet
skal være fuldstændigt korrekt ifølge ritualbog. Det er
vigtigere, at indholdet stemmer overens med, hvad dåben indeholder og
betyder. Lad børnene føre ordet ved døbefonten, og tag
først snakken efter rollespillet.
- Hvis underviseren er en erfaren rollespilsleder, kan man også gennemføre
et mere robust rollespil uden for på kirkens arealer, hvor temaet er
kampen mellem det gode og det onde. Dåben kan så ses som et tegn
på det godes endegyldige sejr over det onde. Holdet deles op i to –
de gode og de onde – som kæmper bravt med hjemmelavede sværd
og sabler (eller evt. nogen af skumgummi), og hvor dåben til sidst bliver
bekræftelsen på, at Gud ikke bare er Herren, men Sejrherren. Døbefonten
bliver med andre ord til sejrstrofæet, hvilket den jo ret beset også
ligner langt de fleste steder. Savner man yderligere inspiration til rollespil,
kan man med fordel konsultere en af de talrige bøger om emnet.
- Alternativt til rollespil kan underviseren foranstalte en skattejagt i kirken,
”Jagten på den hellige gral”, hvor det viser sig –
når ruten er gennemført, alle spor afkodet, og skatten, dvs.
gralen, er fundet – at gralen er identisk med døbefonten. Hvis
dåbsfadet kan løftes op, kan man placere en lille ting til minikonfirmanderne
dernede, f.eks. et trækors, en korskage eller andet med relation til
emnet.
6. Afsluttende salme. Man kan vælge en dåbssalme eller den, børnene
lærte gangen før.
Forslag til salmer
Sov sødt, barnlille, DDS 674
Nu titte til hinanden, DDS 750
Herren strækker ud sin arm, DDS 447
Fyldt af glæde, DDS 448
Vor Herre tar de små i favn, DDS 449
Ingen er så tryg i fare, DDS 49
Leise Christensen